Uitdaging
De Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) zet zich in als overkoepelend orgaan voor de golfsport om meer golfers vaker te laten spelen. Door middel van activatie campagnes streeft de NGF naar dit doel. Om te kunnen meten of de campagnes effectief zijn, is een juiste datakwaliteit en inzicht in speelgedrag nodig. Numa voerde voor de NGF datakwaliteit analyses uit en richtte Business Intelligence (Microsoft Power BI) dashboards in om inzicht te krijgen.
Aanpak
Om tot de best passende oplossing te komen, inventariseerde Numa binnen NGF alle wensen vanuit verschillende interne afdelingen. Samen met kennishouders van de NGF kozen we voor een gefaseerde uitrol, waarbij we de BI-dashboards initieel voor intern gebruik inrichtten. De volgende stap is om te kijken hoe deze dashboards op een juiste manier ingezet kunnen worden voor de Nederlandse golfclubs.
Resultaat
Numa ontwikkelde diverse dashboards met managementinformatie in de huisstijl van de NGF. Verschillende filtermogelijkheden geven op verschillende niveaus inzicht in het speelgedrag van de Nederlandse golfers. Daarnaast stelde Numa een data governance advies op, waarin we beschreven hoe de datakwaliteit kan worden gewaarborgd. Aanvullend gaf Numa aanbevelingen voor verbetering van de datakwaliteit. Numa werkt continu samen met de NGF om de beschikbare data beter en gemakkelijker inzichtelijk te maken, waaronder jeugdontwikkeling, handicap (hcp) en courserating beleid.