Uitdaging
Via de Servicemodule worden alle landelijke niet-spoedeisende burgerverzoeken van 0900 8844 (ongeveer 6 miljoen per jaar) geregistreerd door de Regionale Service Centra (RCS) en vervolgens afgehandeld door de basisteams. De applicatie was erg foutgevoelig en omslachtig in gebruik. De coördinatie bij de basisteams is lastig omdat het onoverzichtelijk is wat de status is van de afhandeling van meldingen.
Aanpak
Door het toepassen van UX Design is de gebruiker centraal gesteld. Zo is tijdens het zoeken naar de oorzaak van de problemen en het uitwerken van oplossingen nauw samengewerkt met de eindgebruikers. Samen met het Scrum team zijn iteratief functionaliteiten verbeterd en toegevoegd.
Resultaat
De opgeleverde verbeteringen zorgen ervoor dat meldingen sneller en beter worden geregistreerd door de RCS’s en doorgezet naar de basisteams. De grootste pijnpunten zijn opgelost en de volgende stap is het bouwen van nieuwe voorziening voor het gemakkelijker coördineren en afhandelen van meldingen. Hiervoor is uitvoerig van tevoren een ontwerp gemaakt met gebruikers.